Οταν η ζωή σου γίνεται πατίνι ..από τα πατίνια!
Τα αίτια για την κυκλοφοριακή «αναρχία» στους δρόμους
Τα αίτια για την επικίνδυνη κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους είναι η άγνοια και η μη τήρηση του Κ.Ο.Κ. από τους περισσότερους αναβάτες ηλεκτρικών πατινιών. Συγκεκριμένα, πρόκειται κυρίως για τα ανήλικα άτομα που δίχως να γνωρίζουν τους κανόνες και τα μέτρα ασφαλείας βγαίνουν στους δρόμους με το ηλεκτρικό τους πατίνι χωρίς να υπολογίζουν την σοβαρότητα της κατάστασης.
Ανησυχία έχει προκαλέσει αυτό το γεγονός στους πολίτες οι οποίοι το βλέπουν καθημερινά και οι ίδιοι.
Μια ενδεικτική τιμή που ανέφερε ο πωλητής «για όσους ενδιαφέρονται να αγοράσουν ένα τέτοιο ηλεκτροκίνητο μέσο για την Αθήνα με αυτονομία 35 ως 40 χλμ. είναι στα 400 με 450 ευρώ. Ωστόσο, αν κάποιος ενδιαφέρεται για ένα πατίνι πιο εξειδικευμένο τότε μπορεί να το βρει στη τιμή των 1000 ευρώ».
Επιτρέπεται η πώληση ηλεκτροκίνητων πατινιών σε ανήλικα άτομα;
Τα ηλεκτρικά πατίνια καταγράφεται να έχουν μια μεγάλη δυναμική αποδοχής από τη νεολαία χωρίς να υπάρχει καμία ηλικιακή απαγόρευση και δίχως να είναι προαπαιτούμενη η γνώση του Κ.Ο.Κ. Παρόλα αυτά οι πωλητές των καταστημάτων πώλησης ηλεκτροκίνητων οχημάτων δεν μπορούν να επέμβουν περαιτέρω παρα μόνο να ενημερώσουν τους πελάτες τους πριν την αγορά.
Τι ισχύει με την παρούσα νομοθεσία για τα ηλεκτρικά πατίνια – Σε ποιες ηλικίες απευθύνεται
Την ίδια άποψη είχε και ο κ. Λογοθέτης, ο οποίος τόνισε πως «σε ηλικίες 12 και 13 ετών είναι πολύ επικίνδυνη η χρήση του ηλεκτρικού πατινιού» καθώς ένας έφηβος χρειάζεται «να έχει τις στοιχειώδης απαιτούμενες θεωρητικές γνώσεις και πιθανόν και την ωριμότητα που χρειάζεται αυτό το όχημα» για να «μπορέσει να κυκλοφορήσει στο δρόμο με ασφάλεια».
Ο νόμος για τα σκούτερ ψηφίστηκε, αυτοί τον χαβά τους!
Μπορεί η Βουλή στις 14 Ιουλίου να ψήφιζε νόμο για τα γνωστά scooter, εντούτοις, κανένας έλεγχος και συμμόρφωση δεν παρατηρήθηκε μέχρι σήμερα.
Οι πλείστοι οδηγοί των σκούτερ δεν φέρουν προστατευτικό κράνος και το κυριότερο δεν χρησιμοποιούν μόνο τις ειδικές ποδηλατολωρίδες, αλλά παραμένουν στους δρόμους εκεί που δεν υπάρχουν προσβάσεις για ποδήλατα. Επίσης, ουδείς ελέγχει την ταχύτητά τους, ενώ η Τροχαία που έχει το βάρος των ελέγχων αναμένεται να συνεννοηθεί με το υπουργείο Μεταφορών για να επισημανθεί στους οδηγούς τέτοιων συσκευών, ποιες είναι οι υποχρεώσεις τους.
Όπως αναφέρθηκε στον «Φ», έχει δοθεί μια σιωπηρή παράταση συμμόρφωσης προς τους οδηγούς ειδικά τώρα το καλοκαίρι που έχουν κλείσει τα πανεπιστήμια και αναμένεται σύντομα ν’ αρχίσουν οι έλεγχοι. Το ζήτημα είναι τι θα γίνει αν συμβεί κάποιο ατύχημα. Αυτή τη στιγμή πάντως, όσοι οδηγούν ηλεκτρικά πατίνια συμπεριφέρονται ως να μην έχει ψηφιστεί ειδική νομοθεσία, γεγονός που ενθαρρύνεται λόγω της ανυπαρξίας ελέγχων.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η διακίνηση των σκούτερ απαγορεύεται παντελώς από τους δρόμους και επιτρέπεται εκεί που υπάρχουν ποδηλατολωρίδες – ποδηλατόδρομοι. Επίσης:
>> Επιτρέπεται η διακίνησή τους σε δρόμους στους οποίους το καθορισμένο μέγιστο όριο ταχύτητας ανέρχεται στα 30χλμ ανά ώρα (Μακαρίου, Στασικράτους κ.ά.).
>> Μειώθηκε το κατώτατο όριο ηλικίας των χρηστών σκούτερ από 16 έτη σε 14 έτη.
>> Αυξήθηκε η μέγιστη προβλεπόμενη ταχύτητα την οποία θα δύναται εκ κατασκευής ή κατόπιν σχετικής μηχανολογικής ρύθμισης να αναπτύσσουν οι εν λόγω συσκευές, από 15χλμ ανά ώρα σε 20χλμ ανά ώρα σε ό,τι αφορά ποδηλατόδρομους/ ποδηλατολωρίδες και δρόμους στους οποίους το καθορισμένο μέγιστο όριο ταχύτητας ανέρχεται στα 30χλμ ανά ώρα.
>> Καθορίστηκε η μέγιστη ταχύτητα την οποία θα δύναται να αναπτύξουν οι χρήστες των εν λόγω συσκευών σε πλατείες ή πεζόδρομους στα 10χλμ.
>> Εισήχθη, επίσης, μεταβατική περίοδος μέχρι την 1η Μαρτίου 2023 αναφορικά με την ισχύ των προνοιών του νομοσχεδίου που αφορούν τις τεχνικές προδιαγραφές των σκούτερ, προκειμένου να παρασχεθεί χρόνος στους χρήστες ή/και σε πρόσωπα που πωλούν ή διαθέτουν με οποιονδήποτε τρόπο τέτοιες συσκευές, να μεριμνήσουν όπως οι συσκευές τους πληρούν τις εν λόγω τεχνικές προδιαγραφές.
Παράλληλα, με βάση τον νόμο που ψηφίστηκε, ο χρήστης του σκούτερ – πατινιού οφείλει να φέρει κατάλληλα προσδεδεμένο κράνος. Θα απαγορεύεται να μεταφέρει οποιοδήποτε πρόσωπο ως επιβάτη σε οποιοδήποτε μέρος του σκούτερ, εκτός εάν εκ κατασκευής προβλέπεται η μεταφορά επιβάτη και είναι ηλικίας άνω των 12 ετών, φέρει κράνος και είναι καθήμενος σε κάθισμα προορισμένο εκ κατασκευής για τον σκοπό αυτό και επαρκώς στερεωμένο στο πλαίσιο του σκούτερ. Πρόσθετα, τα σκούτερ – πατίνια κατά τη χρήση τους θα πρέπει να διαθέτουν τον ακόλουθο ελάχιστο εξοπλισμό: Τουλάχιστον ένα σύστημα φρένων, φανό λευκού ή κίτρινου φωτός προσαρμοσμένου μόνιμα στο πρόσθιο μέρος, φανό σταθερού ή αναλάμποντος ερυθρού φωτός στο οπίσθιο μέρος, κουδούνι ή σειρήνα και ελαστικά σε καλή κατάσταση.
Πάντως, αυτή τη στιγμή η Τροχαία ετοιμάζει τα μηχανάκια της ώστε να εκδίδει εξώδικα και γι’ αυτές τις παραβάσεις, ενώ θα γίνεται έλεγχος ταχύτητας με ραντάρ, όπως ακριβώς γίνεται και με τα οχήματα. Όταν κάποιος οδηγός εντοπιστεί να κινείται με μεγαλύτερη ταχύτητα από τα 20χλμ, τότε θα παίρνει εξώδικο.
- Σύμφωνα με τη νομοθεσία, θα επιβάλλεται εξώδικο πρόστιμο €85 στις ακόλουθες περιπτώσεις: Σε πρόσωπα που χρησιμοποιούν σκούτερ – πατίνια και είναι ηλικίας κάτω των 14 ετών, που αναπτύσσουν ταχύτητα πέραν της προβλεπόμενης, που δεν φέρουν κράνος και δεν συμμορφώνονται με τις ενδείξεις της σήμανσης και των φωτεινών σηματοδοτών τροχαίας που ρυθμίζουν την τροχαία κίνηση οχημάτων, μηχανοκίνητων και μη.
- Επίσης, θα επιβάλλεται εξώδικο πρόστιμο ύψους €50 σε πρόσωπα που χρησιμοποιούν σκούτερ – πατίνια χωρίς να βρίσκονται σε λειτουργία φανοί και εκτός της καθορισμένης λωρίδας διακίνησής τους και που σταθμεύουν, τοποθετούν ή τα εγκαταλείπουν σε ποδηλατολωρίδα.
- Με εξώδικο πρόστιμο €85 θα τιμωρούνται και οι οδηγοί μηχανοκίνητων οχημάτων οποιασδήποτε κατηγορίας και οποιουδήποτε είδους ή μεγέθους που δεν λαμβάνουν μέτρα προστασίας έναντι των χρηστών σκούτερ – πατινιών.
Μαζί με τη νομοθεσία με την οποία ρυθμίζεται η κυκλοφορία των σκούτερ, η Βουλή ψήφισε και πρόταση νόμου του βουλευτή Χρύση Παντελίδη που καθιερώνει ως υποχρεωτική την χρήση κράνους από ποδηλάτες. Ωστόσο εγκρίθηκε παράλληλα και μεταβατική διάταξη μέχρι την 1/1/2023 για συμμόρφωση των οδηγών ποδηλάτων με την πρόνοια αυτή.
Οι ποδηλάτες θα πρέπει να φέρουν για την προστασία τους ειδικό κράνος. Το ίδιο κράνος μπορεί να φέρουν και οι οδηγοί σκούτερ. Όπως και τα σκούτερ, έτσι και τα ποδήλατα θα μπορούν να κυκλοφορούν μόνο στις ειδικές λωρίδες και όχι στο οδόστρωμα στο οποίο κυκλοφορούν τα οχήματα και οι μοτοσικλετιστές.
Τα Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα
(e-scooters, e-rollers, e-skateboards, αυτοεξισσοροπούμενα μονόκυκλα και δίκυκλα αλλά και τα ηλεκτροκίνητα αμαξίδια ατόμων με αναπηρία) αποτελούν πλέον μια νέα ξεχωριστή κατηγορία με τον ΚΟΚ και διέπονται από ειδικούς κανόνες αναφορικά με την κυκλοφορία, τη στάθμευση, τις τεχνικές προδιαγραφές τους αλλά και τις κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του ποδηλάτη.
Τα Ε.Π.Η.Ο, όπως ονομάζονται εν συντομία, χωρίζονται σύμφωνα με τον αναθεωρημένο ΚΟΚ σε δύο κατηγορίες: σε εκείνα που έχουν μέγιστη ταχύτητα έως 6 χλμ./ώρα και σε εκείνα με τελική από 6,01 έως και 25 χλμ./ώρα. Για να μπορεί να χρησιμοποιεί ο χρήστης τα δεύτερα θα πρέπει να έχει ηλικία μεγαλύτερη των 15 ετών. Σε κάθε περίπτωση οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. πρέπει να έχουν μαζί τους οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.
- -Η χρήση του κράνους είναι υποχρεωτική, ενώ υποχρεωτική είναι και η χρήση αντανακλαστικού εξοπλισμού κατά την οδήγηση τη νύχτα. Η χρήση του κράνους δεν είναι υποχρεωτική για τα Ε.Π.Η.Ο. ατόμων με αναπηρία.
- -Ως μεγίστη ταχύτητα για τα Ε.Π.Η.Ο. ορίστηκαν τα 25 χλμ./ώρα.
- -Τα Ε.Π.Η.Ο. της δεύτερης κατηγορίας (τελική έως 25 χλμ./ώρα) υποχρεούνται να κυκλοφορούν σε ποδηλατοδρόμους, όταν αυτοί υπάρχουν. Αν δεν υπάρχουν τότε θα πρέπει να κινούνται στο δεξί άκρο του οδοστρώματος.
- -Τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς που έχουν όριο ταχύτητας πάνω από 50 χλμ./ώρα.
- -Τα Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα πρέπει να φέρουν κουδούνι, ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα ερυθρό αντανακλαστικό πίσω. Το εμπρός φως και το πίσω αντανακλαστικό δεν είναι απαραίτητα αν δεν κυκλοφορούν το βράδι.
- -Η εν κινήσει χρήση ακουστικών ή κινητού τηλεφώνου απαγορεύεται. Συσκευές ήχου ή κινητό τηλέφωνα επιτρέποντα μόνο εάν είναι τοποθετημένα σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση.
- -Η χρήση των Ε.Π.Η.Ο. είναι αυστηρά προσωπική. Απαγορεύεται δηλαδή η μεταφορά επιπλέον επιβατών.
- -Απαγορεύεται στους οδηγούς των Ε.Π.Η.Ο. να κινούνται παράλληλα ανό δύο ή περισσότεροι.
- -Οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να κρατούν με τα δύο χέρια το τιμόνι εφόσον αυτό υπάρχει, εκτός από όταν ενημερώνουν τους υπόλοιπους για αλλαγή κατεύθυνσης.
- -Όπου κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο είναι υποχρεωμένοι να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών, ενώ υποχρεούνται παράλληλα να τους παραχωρούν προτεραιότητα.
- -Όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος οι οδηγοί υποχρεούνται να οδηγούν τα ηλεκτρικά τους οχήματα βαδίζοντας.
Πηγή: ertnews.gr
Ο ανήλικος μαθητής μετά το 10ο χλμ της Εθνικής Οδού Μυτιλήνης Καλλονής σταμάτησε σε μπλόκο της τροχαίας μετά από το σήμα που του έκαναν. Εκεί ο νεαρός δεν περίμενε σε καμία περίπτωση αυτό που θα ακολουθούσε. Ο Στρατής Αχλάτης, πατέρας 16χρονου αναφέρει για το περιστατικό: «Του είπαν ότι δεν επιτρέπεται να κυκλοφορεί με το πατίνι, με πήρε το παιδί τηλέφωνο, μίλησα με τους αστυνομικούς, τους εξήγησα ότι δεν το γνώριζα και να αφήσουν το παιδί να πάει πίσω και μου λένε θα φάει κάποιο πρόστιμο. Τι πρόστιμο; 30-40€, τελικώς ήταν 120€».
Ο 16χρονος δε φόραγε κράνος εκείνη τη μέρα. Σύμφωνα με το πρόστιμο, είχε συνδεδεμένα ακουστικά στα αυτιά του κατά την οδήγηση και κυκλοφορούσε σε Εθνική Οδό. Πέραν αυτών, δεν είχε μαζί του κάποιο έγγραφο ταυτοπροσωπίας.