Γράφει η Μάρω Μπαρώτα - Ιδιοκτήτρια Εταιρίας παιδικών πάρτι και θεατρικού εργαστηρίου
Το θεατρικό παιχνίδι είναι μια από τις σπουδαιότερες δραστηριότητες που μπορεί να παρακολουθήσει ένα παιδί. Μέσα από παιχνίδια έκφρασης -σωματικής και λεκτικής- τα παιδιά αναπτύσσουν πληθώρα δεξιοτήτων όπως η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμηση. Μαθαίνουν τα όρια μέσα από τους κανόνες του παιχνιδιού και κοινωνικοποιούνται με το μοίρασμα και την ανταλλαγή που υπάρχουν σε όλα τα θεατρικά θέματα. Τέλος, το θεατρικό παιχνίδι καλλιεργεί τη φαντασία και τη δημιουργικότητα του παιδιού ενώ συγχρόνως δείχνει σεβασμό στη διαφορετικότητα και τη μοναδικότητα της κάθε προσωπικότητας.
Οι κανόνες υπάρχουν μόνο για να εξυπηρετούν την ομαλή έκβαση του μαθήματος και για να διδάξουν στα παιδιά πως η ελευθερία του ενός σταματά εκεί που αρχίζει του άλλου. Την ίδια στιγμή επιδιώκεται η ιδιαίτερη εξωτερίκευση εκφράσεων και συναισθημάτων, με σκοπό την καλλιέργεια των θετικών στοιχείων του κάθε μαθητή. Το θέατρο αποτελεί ένα από τα βασικότερα εφόδια επικοινωνίας και έκφρασης και η διαρκή ενασχόληση μαζί του από πολύ μικρή ηλικία βάζει σημαντικά θεμέλια για τη συναισθηματική, γνωστική και νοητική ανάπτυξη του παιδιού.
Η μουσικοκινητική αγωγή είναι μία βιωματική εκπαιδευτική μέθοδος, που στόχο έχει να συντονίσει και να μεταδώσει τη μουσική με την κίνηση στα παιδιά μέσω του παιχνιδιού. Τα παιδιά δε ακούν μόνο ήχους, αλλά μαθαίνουν να τραγουδούν, να παράγουν τα ίδια ήχους με όργανα και με τα σώματά τους (Μέθοδος Body Percussion), να συνοδεύουν τη μουσική με κινήσεις και εκφράσεις του σώματος και όλα αυτά σε αυτοσχεδιαστικό δικό τους πλαίσιο, που αναπτύσσουν σταδιακά και δημιουργικά.
Τα οφέλη από τη μουσικοκινητική αγωγή για τα παιδιά είναι πολλά: εξελίσσουν την ακοή και τη ρυθμικότητά τους, ενισχύουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα τους, κατακτούν σωματικές δεξιότητες όπως η ελαστικότητα και η ευελιξία και συγχρόνως απελευθερώνουν τη σκέψη από ανασφάλειες και φοβίες.
Πρόκειται για το αισθητηριακό παιχνίδι, δηλαδή αυτό που εγείρει όλες τις αισθήσεις του παιδιού με τη μόνη διαφορά ότι τα υλικά που χρησιμοποιούνται λερώνουν! Κάποτε τα παιδιά έπαιζαν με τα χώματα, τις πέτρες, το νερό, τα ξύλα και δημιουργούσαν κατασκευές, αναπτύσσοντας τη φαντασία τους. Μέσω της συγκεκριμένης δραστηριότητας το παιδί ακούει, αισθάνεται, αγγίζει και μυρίζει, έρχεται σε επαφή με χρώματα, υφές, σχήματα και μορφές σε δύο και τρεις διαστάσεις.
Έρχεται επίσης σε επαφή με έννοιες όπως αυτές του σχήματος και του μεγέθους, καθώς μαθαίνει να υπολογίζει, να ομαδοποιεί, να ταξινομεί, να δημιουργεί μοτίβα κ.λπ. Τo messy play ενισχύει τη φυσική περιέργεια των παιδιών και ασκεί τη λεπτή τους κινητικότητα, φέρνοντάς τα σε επαφή με νέα υλικά και τρόπους διαχείρισής τους. Ταυτόχρονα, καλλιεργούν την επίλυση προβλημάτων, καθώς προσφέρει ένα διαφορετικό τρόπο έκφρασης για τα συναισθήματα, τις εμπειρίες και σκέψεις των παιδιών. Έτσι, ενισχύεται η φαντασία και η δημιουργικότητά τους.