Close Menu
Evia WomanEvia Woman

    Κάντε εγγραφή στο newsletter

    Εγγραφείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα, καθώς και προσφορές στην Εϋβοια!

    Επικαιρότητα

    Χρυσή η 9χρονη Χαλκιδέα Αναστασία Νησιώτη στο “Nicosia Open” – Διπλή επιτυχία και περηφάνια για την πόλη μας

    5 Μαΐου 2025

    Όσιος Ιωάννης ο Ρώσσος : Αλλάζει ο περιβάλλων χώρος του Ιερού Ναού όπου προσκυνούν εκατομμύρια πιστοί το άφθαρτο Ιερό Σκήνωμα-Το evia online στον Όσιο (Φωτο) Οι λεπτομέρειες της «Προσκυνηματικής Διαδρομής»

    5 Μαΐου 2025

    Χαλκίδα: Ζητείται πωλήτρια από την πολύ γνωστή επιχείρηση της Χρυσάντας Τριανταφύλλου

    5 Μαΐου 2025

    ΚΑΛΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ ! Καλό Μήνα! Με Υγεία και Δύναμη -ΜΑΪΟΣ- Ο μήνας που εορτάζει ο Όσιος Ιωάννης ο Ρώσσος

    30 Απριλίου 2025

    Σπάνια εμφάνιση φώκιας στον Βόρειο Ευβοϊκό – Μια ήσυχη «επισκέπτρια» στα νερά της Εύβοιας (βίντεο)

    30 Απριλίου 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Επικαιρότητα
    • Χρυσή η 9χρονη Χαλκιδέα Αναστασία Νησιώτη στο “Nicosia Open” – Διπλή επιτυχία και περηφάνια για την πόλη μας
    • Όσιος Ιωάννης ο Ρώσσος : Αλλάζει ο περιβάλλων χώρος του Ιερού Ναού όπου προσκυνούν εκατομμύρια πιστοί το άφθαρτο Ιερό Σκήνωμα-Το evia online στον Όσιο (Φωτο) Οι λεπτομέρειες της «Προσκυνηματικής Διαδρομής»
    • Χαλκίδα: Ζητείται πωλήτρια από την πολύ γνωστή επιχείρηση της Χρυσάντας Τριανταφύλλου
    • ΚΑΛΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ ! Καλό Μήνα! Με Υγεία και Δύναμη -ΜΑΪΟΣ- Ο μήνας που εορτάζει ο Όσιος Ιωάννης ο Ρώσσος
    • Σπάνια εμφάνιση φώκιας στον Βόρειο Ευβοϊκό – Μια ήσυχη «επισκέπτρια» στα νερά της Εύβοιας (βίντεο)
    • Πρωτομαγιά – Γιατί συνδέεται με τα λουλούδια
    • ΜΑΪΟΣ 2025- Οι προβλέψεις για όλα τα ζώδια-ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ ΚΑΙ ΝΟΗΤΙΚΗ ΕΓΡΗΓΟΡΣΗ-
    • Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα από την δημοσιογραφική ομάδα του Evia online και του Evia Woman
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Evia WomanEvia Woman
    • Αρχική
    • Επικαιρότητα

      Χρυσή η 9χρονη Χαλκιδέα Αναστασία Νησιώτη στο “Nicosia Open” – Διπλή επιτυχία και περηφάνια για την πόλη μας

      5 Μαΐου 2025

      Όσιος Ιωάννης ο Ρώσσος : Αλλάζει ο περιβάλλων χώρος του Ιερού Ναού όπου προσκυνούν εκατομμύρια πιστοί το άφθαρτο Ιερό Σκήνωμα-Το evia online στον Όσιο (Φωτο) Οι λεπτομέρειες της «Προσκυνηματικής Διαδρομής»

      5 Μαΐου 2025

      Χαλκίδα: Ζητείται πωλήτρια από την πολύ γνωστή επιχείρηση της Χρυσάντας Τριανταφύλλου

      5 Μαΐου 2025

      ΚΑΛΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ ! Καλό Μήνα! Με Υγεία και Δύναμη -ΜΑΪΟΣ- Ο μήνας που εορτάζει ο Όσιος Ιωάννης ο Ρώσσος

      30 Απριλίου 2025

      Σπάνια εμφάνιση φώκιας στον Βόρειο Ευβοϊκό – Μια ήσυχη «επισκέπτρια» στα νερά της Εύβοιας (βίντεο)

      30 Απριλίου 2025
    • Μόδα & Ομορφιά

      Χαλκίδα: Ανοιχτά τα καταστήματα την τελευταία ημέρα του χρόνου

      31 Δεκεμβρίου 2023

      Χαλκίδα: Σε ισχύ από σήμερα το εορταστικό ωράριο – Ανοιχτά τα καταστήματα

      17 Δεκεμβρίου 2023

      Χαλκίδα: Οι ημέρες και οι ώρες του προτεινόμενο χειμερινό ωράριο των καταστημάτων

      6 Νοεμβρίου 2023

      Εύβοια: Ενδιάμεσες εκπτώσεις τέλος – Ποιες Κυριακές είναι ανοικτά τα καταστήματα

      30 Απριλίου 2023

      Εύβοια – Εκπτώσεις: Ανοιχτά τα καταστήματα την Κυριακή 15/1 – Ποιο το ωράριο

      12 Ιανουαρίου 2023
    • Γυναίκες στην πρώτη γραμμή

      Η Χρυσάντα Τριανταφύλλου-Η αυτοδημιούργητη επιχειρηματίας με το ανθρώπινο πρόσωπο μιλά “Εκ βαθέων “

      7 Οκτωβρίου 2023

      Αγάπη Χαρίση: “Μπορείς να κάνεις τα πάντα σ’ αυτόν τον κόσμο, αν είσαι προετοιμασμένος να αντιμετωπίσεις τις συνέπειες”

      22 Ιουνίου 2023

      Εύβοια: Η Αφροδίτη Τσιτσάρα -Η Δασκάλα που εκτός από γράμματα δίδαξε και ήθος έφυγε από την ζωή -Δώρισε χρήματα και σπίτι στο Δήμο για νηπιαγωγείο

      29 Μαΐου 2023

      Κατερίνα Κούκα -Του μαγείρευα και του πήγαινα τα ταπεράκια με το λεωφορείο και με τα μάτια πρησμένα στην Χαλκίδα – Ήταν “άγρια” τα πράγματα με την σεξουαλική παρενόχληση

      24 Μαΐου 2023

      Κατερίνα Καζάνη: Η μοναδική γυναίκα βουλευτής της Εύβοιας! Οι πρώτες δηλώσεις, ως υποψήφια του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ

      22 Μαΐου 2023
    • Υγεία
      1. Μαμά και παιδί
      2. View All

      Εύβοια: Το μωρό… βιάστηκε και μαιευτήρας… ανέλαβε ο πατέρας -Πώς ξεγέννησε τη σύζυγο μέσα στο αυτοκίνητο!

      27 Μαρτίου 2025

      Προσοχή: Στα Νηπιαγωγεία εγγράφονται μαθητές που την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν την ηλικία των 4 ετών-Η διαδικασία

      4 Μαρτίου 2025

      Εύβοια: Συγκινεί η ιστορία 38χρονης – Μετά από μεταμόσχευση καρδιάς κατάφερε και έγινε μανούλα- “9 χρόνια από τη δεύτερη ευκαιρία στη ζωή μου και φέτος γιορτάζω διπλά”

      4 Ιανουαρίου 2025

      Εύβοια: Σήμερα γεννήθηκε το πρώτο μωράκι του 2025 στο Νοσοκομείο Χαλκίδας

      3 Ιανουαρίου 2025

      Εύβοια: Το μωρό… βιάστηκε και μαιευτήρας… ανέλαβε ο πατέρας -Πώς ξεγέννησε τη σύζυγο μέσα στο αυτοκίνητο!

      27 Μαρτίου 2025

      Εύβοια: Ενημερωτική Εκδήλωση για την Πρόληψη του Καρκίνου του Τραχήλου της Μήτρας

      18 Μαρτίου 2025

      Προσοχή: Στα Νηπιαγωγεία εγγράφονται μαθητές που την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν την ηλικία των 4 ετών-Η διαδικασία

      4 Μαρτίου 2025

      Εύβοια: Προληπτικές εξετάσεις για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας στο Κέντρο Υγείας Ψαχνών

      15 Φεβρουαρίου 2025
    • Gossip …

      2023 : ΕΤΗΣΙΕΣ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΖΩΔΙΑ -ΕΝΑ ΝΕΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΞΕΚΙΝΑΕΙ-ΚΑΘΑΡΣΗ ΣΤΑ ΠΑΛΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ.

      28 Δεκεμβρίου 2022

      Απίστευτο βίντεο! Σκύλος κοιμόταν ατάραχος ενώ περνούσαν από πάνω του φιλαρμονικές  στην Θεσσαλονίκη.

      5 Νοεμβρίου 2022

      Η Ελένη Μενεγάκη διηγήθηκε πώς η μητέρα της έβγαλε φωτό με τον Μπόρις Τζόνσον στην Κάρυστο.

      6 Σεπτεμβρίου 2022

      Αιφνίδιος θάνατος για την ηθοποιό Τσάρλμπι Ντιν που πρωταγωνιστούσε στην ταινία που γυρίστηκε στην παραλία της Χιλιαδούς

      31 Αυγούστου 2022

      Μπόρις Τζόνσον: Οι «κρυφές» παραλίες που… ανακάλυψε στην Κάρυστο

      17 Αυγούστου 2022
    • Σπίτι
      1. Διακόσμηση
      2. View All

      10 τρόποι για να δημιουργήσεις τη δική σου γωνία για διάβασμα στο σπίτι

      16 Αυγούστου 2022

      Tips για την διακόσμηση του παιδικού δωματίου

      7 Αυγούστου 2022

      Πώς να κάνεις σκιά στο μπαλκόνι αν δεν έχεις τέντες

      28 Ιουλίου 2022

      Στρώσε το πιο καλοκαιρινό τραπέζι στον κήπο ή στην βεράντα σου -11 ιδέες

      16 Ιουλίου 2022

      Εύβοια: Διακοπή ρεύματος την Παρασκευή 23/12 – Δείτε την περιοχή

      22 Δεκεμβρίου 2022

      Εύβοια: Σε ποιες περιοχές και μέχρι ποια ώρα θα γίνουν διακοπές ρεύματος!

      23 Σεπτεμβρίου 2022

      7 έξυπνοι tips για να οργανώσεις σωστά την κουζίνα σου

      29 Αυγούστου 2022

      10 τρόποι για να δημιουργήσεις τη δική σου γωνία για διάβασμα στο σπίτι

      16 Αυγούστου 2022
    • Κοινωνία & Πολιτική

      Όσιος Ιωάννης ο Ρώσσος : Αλλάζει ο περιβάλλων χώρος του Ιερού Ναού όπου προσκυνούν εκατομμύρια πιστοί το άφθαρτο Ιερό Σκήνωμα-Το evia online στον Όσιο (Φωτο) Οι λεπτομέρειες της «Προσκυνηματικής Διαδρομής»

      5 Μαΐου 2025

      Χαλκίδα: Ζητείται πωλήτρια από την πολύ γνωστή επιχείρηση της Χρυσάντας Τριανταφύλλου

      5 Μαΐου 2025

      Σπάνια εμφάνιση φώκιας στον Βόρειο Ευβοϊκό – Μια ήσυχη «επισκέπτρια» στα νερά της Εύβοιας (βίντεο)

      30 Απριλίου 2025

      Πρωτομαγιά – Γιατί συνδέεται με τα λουλούδια

      30 Απριλίου 2025

      Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα από την δημοσιογραφική ομάδα του Evia online και του Evia Woman

      19 Απριλίου 2025
    • Πολιτισμός
      1. Μαγειρική
      2. Άθληση
      3. Εκδηλώσεις
      4. View All

      Οι παραδοσιακές φημισμένες χυλοπίτες της Εύβοιας – Η συνταγή για εγγυημένη επιτυχία

      28 Ιουλίου 2024

      Πασχαλινά αυγά: Πως δεν θα σπάσουν στο βράσιμο και πως τα βάφουμε με φυσικά υλικά

      1 Μαΐου 2024

      Ανέβασε τον πήχη η ΕΛΟΠΥ στη Food Expo Greece – Ξεχώρισε η γαστρονομική υπεροχή στο ανανεωμένο της περίπτερο

      20 Μαρτίου 2023

      Εύκολο και λαχταριστό μιλφέιγ με βάση από cream crackers -Στο τσακ μπαμ

      21 Νοεμβρίου 2022

      Χρυσή η 9χρονη Χαλκιδέα Αναστασία Νησιώτη στο “Nicosia Open” – Διπλή επιτυχία και περηφάνια για την πόλη μας

      5 Μαΐου 2025

      Χαλκίδα: Θρίαμβος για την Έλενα Τσεκούρα- Με δύο χρυσά μετάλλια επέστρεψε από τη Λάρισα η αθλήτρια του Α.Ο.Χ.- Μπράβο στο κορίτσι μας

      27 Μαρτίου 2025

      Δήμος Κύμης Αλιβερίου: Την Τετάρτη 12 Μαρτίου ξεκινά το πρόγραμμα Αθλητισμός και Γυναίκα-Οι ώρες

      11 Μαρτίου 2025

      Εύβοια-ΕΠΣΕ: Δυο σερί νίκες για τα κορίτσια μας της Κ-15 στο πρωτάθλημα της ΕΠΟ-Μπράβο τους-Εκπροσώπησαν επάξια το νησί μας

      1 Μαρτίου 2025

      Χαλκίδα: Τα μικρά παιδιά μαθαίνουν παίζοντας, στο διασκεδαστικό “Λούνα Παρκ Ανακύκλωσης” (βίντεο-φωτο)

      18 Μαρτίου 2025

      Χαλκίδα: Κατάμεστη από κόσμο η εκδήλωση “Δεν θέλω άλλο”, αφιερωμένη στην Παγκόσμια ημέρα της Γυναίκας (βίντεο-φωτο)

      8 Μαρτίου 2025

      Χαλκίδα: Θαλασσινό Καρναβάλι 2025 – Όλες οι αποκριάτικες εκδηλώσεις στην πόλη

      11 Φεβρουαρίου 2025

      Αλιβέρι: Υπέροχες εικόνες από τη Λευκή Νύχτα-Το χριστουγεννιάτικο δέντρο και η μεγάλη έκπληξη με το μαγευτικό πιάνο (βίντεο και φωτο)

      14 Δεκεμβρίου 2024

      Χρυσή η 9χρονη Χαλκιδέα Αναστασία Νησιώτη στο “Nicosia Open” – Διπλή επιτυχία και περηφάνια για την πόλη μας

      5 Μαΐου 2025

      ΚΑΛΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ ! Καλό Μήνα! Με Υγεία και Δύναμη -ΜΑΪΟΣ- Ο μήνας που εορτάζει ο Όσιος Ιωάννης ο Ρώσσος

      30 Απριλίου 2025

      Εύβοια : Ήθη και έθιμα για την εορτή του Λαζάρου, της Μεγάλης Εβδομάδας και της Λαμπρής που μας ταξιδεύουν στον χρόνο…!

      18 Απριλίου 2025

      Χαλκίδα: Ξεκινά η πασχαλινή δωροέκθεση του Ιδρύματος “Τάσος Γεωργιάδης”

      6 Απριλίου 2025
    Evia WomanEvia Woman
    Home»Πολιτισμός»Η Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση Στην Ελλάδα
    Πολιτισμός

    Η Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση Στην Ελλάδα

    26 Σεπτεμβρίου 2022Updated:11 Αυγούστου 2023Δεν υπάρχουν Σχόλια16 Mins Read
    Facebook Twitter Email
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Θοδωρής Γεωργακόπουλος

    Πώς εκπαιδεύονται οι Έλληνες νέοι σε τεχνικά επαγγέλματα; Μπορούν να αποκτήσουν τις δεξιότητες που χρειάζεται η σύγχρονη αγορά εργασίας; Πώς λειτουργεί το σύστημα της επαγγελματικής εκπαίδευσης, και τι πρέπει να αλλάξει;

    Σε μια εποχή αλλεπάλληλων οικονομικών κρίσεων, υψηλού πληθωρισμού, ραγδαίων κοινωνικών και τεχνολογικών αλλαγών, ένα από τα θέματα που βρίσκονται σταθερά ψηλά στην ατζέντα κυβερνήσεων, φορέων και επιχειρήσεων είναι το θέμα της εκπαίδευσης. Και μάλιστα, το ειδικότερο θέμα της κατάρτισης των εργαζομένων με τις δεξιότητες που χρειάζεται η αγορά σήμερα και τις δεξιότητες που θα χρειαστεί στο κοντινό μέλλον. Αυτό είναι ένα θέμα που απασχολεί και τη δική μας χώρα, μια χώρα με πολύ υψηλή ανεργία -ειδικά στους νέους- και ταυτόχρονα μεγάλη απόσταση ανάμεσα στο εκπαιδευτικό σύστημα και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

    ­
    Διαβάστε Ολόκληρη Τη Μελέτη (PDF)

    Μια ομάδα ερευνητών, υπό τον συντονισμό του καθηγητή του Πανεπιστημίου Πειραιώς Μιλτιάδη Νεκτάριου, εκπόνησε μια εκτενή μελέτη για το σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΚ για τις ανάγκες αυτού του άρθρου) στην Ελλάδα. Η έρευνα, την οποία μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη εδώ, αναλύει το σύστημα ΕΕΚ που λειτουργεί στη δική μας χώρα, αναλύει και τα συστήματα που διαθέτουν τέσσερις άλλες χώρες, επισημαίνει τα προβλήματα και τις αστοχίες, και προτείνει μια σειρά από 16 λύσεις για την καλύτερη αντιμετώπισή τους.

    Παρακάτω θα δούμε μια σύντομη καταγραφή των συμπερασμάτων των ερευνητών.

    1. Τα βασικά

    Ορόλος της ΕΕΚ είναι να προετοιμάζει τους μαθητές κατευθείαν για την αγορά εργασίας, αντίθετα με τη γενική παιδεία, που τους προετοιμάζει για την ανώτερη εκπαίδευση. Ως εκ τούτου, η ΕΕΚ έχει διεθνώς κάποιες βασικές διαφορές ως εκπαιδευτική διαδικασία.

    Την ΕΕΚ την παρέχει το κράτος, βεβαίως (διάφορα υπουργεία -όχι μόνο το Παιδείας), αλλά και κοινωνικοί εταίροι και, φυσικά, οι επιχειρήσεις. Η δημόσια τεχνική κατάρτιση μπορεί να γίνεται από διάφορες εκπαιδευτικές δομές: σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επαγγελματικές σχολές, μεταδευτεροβάθμιες δομές (που περιλαμβάνουν και τα κέντρα διά βίου μάθησης), ινστιτούτα αλλά και δομές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

    Ο σκοπός ενός σύγχρονου συστήματος κατάρτισης είναι να προσφέρει υψηλού επιπέδου εξειδικευμένα προγράμματα, όσο πιο κοντά στην ηλικία εισόδου των νέων στην αγορά εργασίας. Τα προγράμματα αυτά πρέπει να είναι σύντομα σε διάρκεια (ώστε οι γνώσεις που προσφέρουν να μην γίνονται παρωχημένες μέχρι να μπει ο μαθητής στην αγορά εργασίας) και να επεκτείνονται στη συνέχεια με την επικαιροποίηση των δεξιοτήτων των μαθητών. Πρέπει, επίσης να είναι ευέλικτα, τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο και προς τον τρόπο λειτουργίας -από τον τρόπο απασχόλησης εκπαιδευτών και την ενοικίαση του απαραίτητου εξοπλισμού, μέχρι τη διοίκηση και τη χρηματοδότηση. Αυτές οι προκλήσεις κάνουν τον σχεδιασμό και την υλοποίηση τέτοιων προγραμμάτων εξαιρετικά περίπλοκη υπόθεση διεθνώς. Μέρος της πρόκλησης είναι το ότι η τεχνολογία εξελίσσεται, οι μέθοδοι και οι τεχνικές αλλάζουν, και το γνωστικό αντικείμενο στα περισσότερα τεχνικά επαγγέλματα μεταμορφώνεται πολύ πιο γρήγορα από τη συνήθη ταχύτητα επανασχεδιασμού εκπαιδευτικών προγραμμάτων και επανεκπαίδευσης εκπαιδευτών.

    ­
    Συνοπτική Παρουσίαση Των Αποτελεσμάτων Της Έρευνας (PDF)

    Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, το κόστος της παρεχόμενης εκπαίδευσης είναι κατά κανόνα μεγαλύτερο από ό,τι της γενικής παιδείας. Οι τάξεις είναι μικρότερες, χρειάζονται περισσότερα εργαστήρια και εργαστηριακός εξοπλισμός, αλλά και εξειδικευμένοι εκπαιδευτές. Στη Γερμανία κάθε μαθητής ή μαθήτρια της τεχνικής εκπαίδευσης κοστίζει 10.800 ετησίως -σχεδόν τα διπλάσια από τον μέσο φοιτητή ή φοιτήτρια της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

    Η χρηματοδότηση αυτών των προγραμμάτων γίνεται εν μέρει από τα κράτη (με τη μορφή απευθείας χρηματοδότησης ή επιδοτήσεων και κινήτρων από τις επιχειρήσεις) και από τις ίδιες τις επιχειρήσεις (είτε απευθείας, είτε μέσω συλλογικών Ταμείων) που με αυτό τον τρόπο επενδύουν στην εξασφάλιση του καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού που χρειάζονται. Συμπληρωματικά για τη χρηματοδότηση διατίθενται και άλλα κεφάλαια από άλλες πηγές, όπως τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ.

    Πολύ σημαντικό κομμάτι των προγραμμάτων τεχνικής εκπαίδευσης είναι τα επονομαζόμενα “επαγγελματικά περιγράμματα“. Είναι στην πράξη όλο το υλικό που περιγράφει τις προδιαγραφές και τις αναγκαίες δεξιότητες, ικανότητες και γνώσεις που χρειάζονται για κάθε ξεχωριστό επάγγελμα. Τα περιγράμματα αυτά αποτελούν το υπόβαθρο πάνω στο οποίο χτίζονται τα προγράμματα σπουδών. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, υπάρχουν 330 αναγνωρισμένα επαγγέλματα με τα αντίστοιχα περιγράμματά τους. Στην Ελλάδα ο ΕΟΠΠΕΠ έχει πιστοποιήσει 204 περιγράμματα (καταγράφονται στο Παράρτημα 4 της έρευνας) τα οποία ωστόσο κρίνονται από τους ερευνητές αρκετά παρωχημένα και χρειάζονται διαρκή επικαιροποίηση.

    Πολύ σημαντικό, δε, είναι το θέμα της πιστοποίησης. Της αντικειμενικής εξακρίβωσης, δηλαδή, ότι οι μαθητευόμενοι έχουν όντως λάβει τις δεξιότητες και τις γνώσεις που χρειάζονται για να εξασκήσουν ένα επάγγελμα. Αυτό γίνεται με εξετάσεις που, στα πιο επιτυχημένα παραδείγματα τέτοιων προγραμμάτων (Γερμανία, Ελβετία), γίνονται και με τη συμμετοχή των επιχειρήσεων και των επιμελητηρίων. Υπάρχουν, δε, πανευρωπαϊκά πρότυπα για τη διασφάλιση της ποιότητας της παρεχόμενης κατάρτισης (ένα πλαίσιο που ονομάζεται EQAVET) τα οποία υιοθετούν οι επιμέρους χώρες και υλοποιούν μέσω των εγχώριων αρμόδιων οργανισμών (στην Ελλάδα ο ΕΟΠΠΕΠ).

    Και τι εξασφαλίζει μια χώρα και μια οικονομία από αυτή την επένδυση; Στη θεωρία τουλάχιστον, το όφελος είναι προφανές. Για τους νέους, ένα καλοσχεδιασμένο πρόγραμμα κατάρτισης τους προσφέρει γνώσεις και δεξιότητες που είναι χρήσιμες στην αγορά εργασίας και αυξάνουν πάρα πολύ τις προοπτικές τους να βρουν δουλειά αμέσως μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η μαθητεία, επιπλέον, τους προσφέρει εμπειρία από το εργασιακό περιβάλλον αλλά και άλλες, έμμεσες κοινωνικές δεξιότητες και, φυσικά, μια αμοιβή κατά τη διάρκεια της φοίτησης. Στις χώρες του ΟΟΣΑ, το ποσοστό των νέων ηλικίας 25-34 που έχουν περάσει από προγράμματα ΕΕΚ και εργάζονται φτάνει το 82%. Το ποσοστό συνολικά των αποφοίτων προγραμμάτων ΕΕΚ που εργάζονται στην ΕΕ το 2018 άγγιζε το 80%. Αυτοί που έχουν πρόσβαση σε υποδομές επανακατάρτισης και μετά την ένταξή τους στην αγορά εργασίας, δε, έχουν μισθούς αντίστοιχους των αποφοίτων πανεπιστημίων.

    Για τις επιχειρήσεις τα οφέλη είναι επίσης προφανή: σε μια εποχή που σε πολλούς κλάδους υπάρχει μεγάλη ζήτηση για εργαζόμενους υψηλής ειδίκευσης, με προγράμματα κατάρτισης και μαθητείας οι επιχειρήσεις μπορούν να εκπαιδεύσουν απευθείας -και να απορροφήσουν γρήγορα- το ανθρώπινο δυναμικό που χρειάζονται. Σύμφωνα με μια πρόσφατη καταγραφή του ΣΕΒ, στην αγορά πέρα από τα προφανή (μηχανικοί ηλεκτρονικών υπολογιστών κλπ.) υπάρχει μεγάλη ζήτηση για τεχνικούς ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων, χειριστές μηχανημάτων έργων, τεχνίτες επεξεργασίας τροφίμων, υπαλλήλους καταγραφής υλικών και υπηρεσιών μεταφορών και άλλες ειδικότητες που μπορούν πολύ εύκολα και γρήγορα να προσφερθούν από ένα σύστημα ΕΕΚ σε νέους (η αντίστοιχη ανάλυση βρίσκεται στο Κεφάλαιο 10).

    ­
    Policy Paper: Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση στην Ελλάδα

    Βεβαίως, στην πράξη δεν λειτουργούν όλα τα συστήματα ΕΕΚ το ίδιο αποτελεσματικά. Στην Ελλάδα το ποσοστό των αποφοίτων προγραμμάτων ΕΕΚ που εργάζονταν το 2018 δεν έφτανε το 80%, που είναι ο μέσος όρος της ΕΕ, αλλά μόνο στο 50,5%. Το αν ένα σύστημα είναι αρκετά καλοσχεδιασμένο και αποδοτικό επηρέαζει και το τελικό αποτέλεσμα -και αυτό είναι ένα θέμα που χρειάζεται ανάλυση και αξιολόγηση σε κάθε χώρα -και σε κάθε πρόγραμμα- ξεχωριστά, όπως αναφέρεται στο Κεφάλαιο 3.6 της μελέτης.

    2. Πού γίνεται η ΕΕΚ;

    Στις περισσότερες χώρες της νότιας Ευρώπης -και στην Ελλάδα- η τεχνική κατάρτιση προσφέρεται κυρίως σε σχολικές δομές. Όπως είπαμε, η “επαγγελματική εκπαίδευση” στοχεύει στην προετοιμασία των μαθητών για συγκεκριμένα επαγγέλματα, και είναι διαφορετική από τη “γενική” εκπαίδευση, που στοχεύει στην προετοιμασία των μαθητών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σε πολλές χώρες αυτό έχει ως αποτέλεσμα μια ποιοτική και όχι ουσιαστική διάκριση των δύο συστημάτων -στην επαγγελματική εκπαίδευση συχνά ωθούνται μαθητές που δεν θεωρούνται (ή δεν θεωρούν εαυτούς) αρκετά “καλούς” για να προχωρήσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

    Σε άλλες χώρες, όμως, όπου η τεχνική κατάρτιση δεν γίνεται τόσο σε σχολικές δομές αλλά κυρίως με κάποια μορφή μαθητείας, (δηλαδή με ένα “δυϊκό” σύστημα που περιλαμβάνει θεωρητική εκπαίδευση στο σχολείο, αλλά και πρακτική κατάρτιση σε επιχειρήσεις με αμοιβή) αυτή η κατεύθυνση είναι πολύ πιο δημοφιλής. Στην Αυστρία, το 40% των μαθητών επιλέγουν ένα τέτοιο σύστημα μαθητείας. Στην Ελβετία το ποσοστό φτάνει το 70%.

    Οι διαφορές σε εκείνα τα συστήματα είναι πολλές -και σε σχέση με συστήματα όπως της Ελλάδας, αλλά και μεταξύ τους. Στην Ελβετία η κεντρική διοίκηση και τα καντόνια εξασφαλίζουν την καλή λειτουργία των προγραμμάτων, αλλά το περιεχόμενό τους καθορίζεται και εποπτεύεται από τις επαγγελματικές οργανώσεις (που συντονίζουν) και τους εργοδότες (για την προσφορά θέσεων μαθητείας). Στην Αυστραλία έχουν ένα “Συμβούλιο Εθνικών Προσόντων” στο οποίο συμμετέχουν επιχειρήσεις και η κυβέρνηση, και το οποίο εποπτεύει την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, ενώ τα προγράμματα προκύπτουν από τομεακά “συμβούλια δεξιοτήτων βιομηχανίας” στα οποία συμμετέχουν μόνο επιχειρήσεις από τους αντίστοιχους τομείς. Στην Ελλάδα, η διακυβέρνηση γίνεται από μια περίπλοκη δομή διευθύνσεων, συμβουλίων, επιτροπών και οργάνων, σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, υπό την επίβλεψη της Γενικής Γραμματείας Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και Νεολαίας (για την οποία χρησιμοποιείται το αδιανόητο αρκτικόλεξο ΓΓΕΕΚΔΒΜΝ). Η δομή αυτή περιγράφεται λεπτομερώς στο Κεφάλαιο 9.7.

    Στο Κεφάλαιο 5 οι ερευνητές αναλύουν διεξοδικά τα προγράμματα κατάρτισης στη Γαλλία, τη Γερμανία (όπου σχεδόν το 90% των αποφοίτων ΕΕΚ ηλικίας 20-34 εργάζονται), την Ελβετία και τη Φινλανδία. Από αυτή τη λεπτομερή καταγραφή αναδεικνύεται η ποικιλομορφία των διάφορων συστημάτων, καθώς και η διαφορετική έμφαση που δίνει το καθένα. Στη Γαλλία, για παράδειγμα, η εκπαίδευση παρέχεται κυρίως στο σχολείο, αλλά στην Ελβετία κυρίως με τη μαθητεία στις επιχειρήσεις, με τα επιμελητήρια και τους κοινωνικούς εταίρους να έχουν τον κυρίαρχο λόγο.

    Και ποιο είναι το σύστημα της Ελλάδας; Αυτό αναλύεται διεξοδικά στο Κεφάλαιο 7.2.

    3. Η περίπτωση της Ελλάδας

    Όπως κι αν το δει κανείς, τα νούμερα περιγράφουν μια απογοητευτική εικόνα. Είναι γνωστά: η Ελλάδα είναι 24η στην ΕΕ ως προς τις ψηφιακές δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού και 32η στις 33 χώρες του ΟΟΣΑ ως προς το ποσοστό συμμετοχής του ανθρώπινου δυναμικού σε προγράμματα κατάρτισης. Το ποσοστό ανεργίας στη χώρα μας παραμένει εξαιρετικά υψηλό (στο 17,3% το 2019 από 27,5% το 2013 αλλά από 7,8% το 2008) ενώ στους νέους η ανεργία (35,2% το 2019) είναι υπερδιπλάσια του μέσου όρου της ΕΕ. Παρ’ όλα αυτά, σε έρευνα του ΣΕΒ (2020) το 42,6% των επιχειρήσεων δηλώνουν ότι δυσκολεύονται να καλύψουν κενές θέσεις εργασίας μεσαίου επιπέδου, λόγω έλλειψης δεξιοτήτων και προϋπηρεσίας από το διαθέσιμο δυναμικό. Την προηγούμενη δεκαετία σχεδόν μισό εκατομμύριο εργαζόμενοι -κυρίως μορφωμένοι νέοι- έφυγαν στο εξωτερικό. Η Ελλάδα έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά NEETs, -δηλαδή νέων που δεν εργάζονται ούτε εκπαιδεύονται- στην ΕΕ (12,5% το 2019). Μολονότι η Ελλάδα είναι κοντά στον μέσο όρο της ΕΕ στο ποσοστό πολιτών με τριτοβάθμια εκπαίδευση, είμαστε τελευταίοι στον Ευρωπαϊκό Δείκτη Δεξιοτήτων (μαζί με την Ισπανία).

    Επιπλέον, η Ελλάδα παραδοσιακά επενδύει μικρά ποσά για την εκπαίδευση. Το 3,9% του ΑΕΠ που δόθηκε το 2018 είναι το δεύτερο χαμηλότερο της Ευρωζώνης, και κάτω από τον μέσο όρο ολόκληρης της ΕΕ. Η δαπάνη για “την εκπαίδευση”, δε, στην Ελλάδα σημαίνει σχεδόν αποκλειστικά τις δαπάνες για τους μισθούς των εργαζομένων -το 82,5% της κρατικής δαπάνης για την παιδεία πηγαίνει εκεί, το υψηλότερο ποσοστό από όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ. Και το μαθησιακό επίπεδο των Ελλήνων μαθητών κρίνεται ως απογοητευτικό. Στην εξέταση του προγράμματος PISA του 2018 σχεδόν 1 στους 5 Έλληνες 15χρονους πέτυχαν πολύ χαμηλή επίδοση και στα τρία θέματα που εξετάστηκαν (μαθηματικά, κατανόηση κειμένου, φυσικές επιστήμες). Μόνο το 6,2% είχαν υψηλές επιδόσεις έστω και σε ένα μάθημα -έναντι του 15,7% που ήταν ο μέσος όρος στον ΟΟΣΑ.

    Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι Έλληνες νέοι μειώνονται ολοένα και σε αριθμό -την επόμενη εικοσαετία οι μαθητές ηλικίας 15-19 που εισέρχονται στη δευτεροβάθμια και ανώτερη εκπαίδευση θα μειωθούν κατά 23%.

    Όλα αυτά δημιουργούν εύλογες επιφυλάξεις για το μέλλον και για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Αλλά επισημαίνουν και ότι οι ευκαιρίες για βελτίωση είναι πάρα πολλές, σε πολλά επίπεδα ταυτόχρονα. Ένα από αυτά είναι οπωσδήποτε το σύστημα ΕΕΚ.

    Στην Ελλάδα η ΕΕΚ περιλαμβάνει τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ), τις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας του ΟΑΕΔ (ΕΠΑΣ), τις Επαγγελματικές Σχολές του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (επίσης ΕΠΑΣ), αλλά και άλλες δομές όπως τα Μεταλυκειακά Έτη – Τάξεις Μαθητείας και τα ΙΕΚ. Από το 2020 το “Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης” ορίζει και περιγράφει όλες τις δομές που προσφέρουν ΕΕΚ στην Ελλάδα. Στο Κεφάλαιο 9 υπάρχει μια πλήρης χαρτογράφηση του πώς λειτουργεί το σύστημα.διαβάστε ακόμαΤεχνική Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση Στην Ελλάδα

    Κάτι που έχει ομολογουμένως ενδιαφέρον είναι το ότι οι Έλληνες νέοι δεν προτιμούν την τεχνική εκπαίδευση. Το σχολικό έτος 2020-2021 στις δομές ΕΕΚ της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης φοίτησαν 116.704 μαθητές. Αυτό σημαίνει ότι μόνο 1 στους 3 μαθητές επιλέγουν να πάνε σε κάποιο ΕΠΑΛ στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση -και μόνο το 37% των μαθητών στα ΕΠΑΛ είναι κορίτσια. Από όσες και όσους επιλέγουν τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, δε, η συντριπτική πλειοψηφία (93%) επιλέγει τα ΕΠΑΛ και τις άλλες δομές ενδοσχολικής κατάρτισης, και μόνο το 7% πηγαίνει στα ΕΠΑΣ Μαθητείας. Στην ΕΕ συμβαίνει το αντίθετο -εκεί ποσοστό 70% επιλέγουν τη μαθητεία. Γιατί συμβαίνει αυτό; Υπάρχουν διάφορες ερμηνείες, αλλά μέρος του φαινομένου είναι ασφαλώς θέμα κουλτούρας. Σε έρευνα του Cedefop το 2017, το 69% των ερωτηθέντων δήλωναν ότι έχουν καλή εικόνα για την ανώτερη δευτεροβάθμια ΕΕΚ στην Ελλάδα. Στο “Τι Πιστεύουν Οι Έλληνες” του 2022, στην ερώτηση για το αν οι ερωτηθέντες θα προτιμούσαν “ένα πτυχίο πανεπιστημίου που οδηγεί σε εργασιακή ανασφάλεια και χαμηλές αποδοχές” ή “ένα πτυχίο τεχνικής σχολής με εξασφαλισμένη εργασία και υψηλότερες αποδοχές”, μόλις 18,9% επέλεξαν το πρώτο. Το 75,2% των Ελλήνων επέλεγαν το τεχνικό πτυχίο με εξασφαλισμένη εργασία και υψηλές αποδοχές. Στην πράξη, όμως, μόνο 1 στους 3 μαθητές λυκείου επιλέγουν τα ΕΠΑΛ -και ελάχιστοι επιλέγουν τις ΕΠΑΣ.

    Στην Ελλάδα σήμερα λειτουργούν 408 ΕΠΑΛ (με 108.244 μαθητές). Τα παιδιά εκεί αποκτούν γενική εκπαίδευση, αλλά εκπαιδεύονται και σε 35 ειδικότητες, από “τεχνικούς δομικών έργων” και “αργυροχρυσοχοΐας” μέχρι “πλοίαρχοι εμπορικού ναυτικού” και “βοηθοί οδοντοτεχνίτη”. Οι ειδικότητες εκπορεύονται κυρίως από τη διαθεσιμότητα αντίστοιχων εκπαιδευτικών, και μένουν λίγο-πολύ σταθερές διαχρονικά. Αν και σε γενικές γραμμές το σύστημα λειτουργεί, και αν και τα τελευταία χρόνια έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες για τη ριζική βελτίωσή τους, τα ΕΠΑΛ εξακολουθούν να μην αποτελούν επιθυμητή επιλογή για πολλούς μαθητές. Στην έρευνα του Cedefop, ένα ιλιγγιώδες 84% θεωρούν ότι η ΕΕΚ είναι μια εκπαιδευτική διαδρομή “για μαθητές με χαμηλές επιδόσεις”. Το ποσοστό εγκατάλειψης στα ΕΠΑΛ είναι σχεδόν εφταπλάσιο από το ποσοστό εγκατάλειψης στα Γενικά Λύκεια (11% έναντι 1,6%).

    Εκτός από τα ΕΠΑΛ, υπάρχουν τα Μεταλυκειακά Έτη – Τάξεις Μαθητείας, που είναι μονοετή προγράμματα για αποφοίτους των ΕΠΑΛ που εκπαιδεύονται με μαθητεία σε επιχειρήσεις σε συγκεκριμένες ειδικότητες (το σχολικό έτος 2018-2019 ήταν 26 διαφορετικές και φοίτησαν 3.695 μαθητές). Ακόμα, υπάρχουν τα 50 ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ, που αποτελούν την ελληνική εκδοχή του “δυϊκού” συστήματος. Οι απόφοιτοι εκεί αποκτούν το διακαίωμα να δώσουν εξετάσεις για να λάβουν πιστοποίηση για τις γνώσεις τους από τον ΕΟΠΠΕΠ. Στο τρέχον έτος (2022-2023) 6.460 μαθητές φοιτούν στα ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ και τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις (οι περισσότερες εκ των οποίων μικρές ή πολύ μικρές, κυρίως από τους κλάδους του εμπορίου και των υπηρεσιών), όπου καταρτίζονται σε 43 διαφορετικές ειδικότητες. Ωστόσο, από τους μαθητές που εγγράφονται ένα ποσοστό 35,5% δεν φοιτούν τελικά -όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, πολλοί μαθητές γράφονται στα ΕΠΑΣ επειδή η εγγραφή εξασφαλίζει αναβολή στράτευσης.

    Εκτός από αυτά, λειτουργούν επιπλέον έξι διετούς φοίτησης ΕΠΑΣ Μαθητείας στον Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό “ΔΗΜΗΤΡΑ” που είναι εποπτευόμενος από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (με ειδικότητες του αγροδιατροφικού τομέα και της ξυλογλυπτικής) οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ) που είναι διετούς φοίτησης και τα γνωστά ΙΕΚ, που παρέχουν κατάρτιση σε αποφοίτους των Γενικών Λυκείων και των ΕΠΑΛ.

    Και τι γίνεται μετά την αποφοίτηση από όλες αυτές τις σχολές; Σε κάποιες περιπτώσεις, οι απόφοιτοι προχωρούν σε περαιτέρω σπουδές, συνήθως σε ΑΕΙ. Σε άλλες αποκτούν πιστοποίηση μέσω των εξετάσεων του ΕΟΠΠΕΠ και έτσι και το δικαίωμα άσκησης του συγκεκριμένου επαγγέλματος. Στη θεωρία, τουλάχιστον. Στην πράξη φαίνεται ότι το σύστημα δεν δημιουργεί τις στρατιές καταρτισμένων νέων που χρειάζεται η αγορά.

    Οι ερευνητές, αναλύοντας δεδομένα από το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, εξέτασαν το αν 30.885 μαθητές που αποφοίτησαν στο διάστημα 2015-2020 είτε από Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑΛ, είτε από ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ, είτε από ΙΕΚ, είτε από ΣΕΚ (σχολές επαγγελματικής κατάρτισης -έχουν καταργηθεί πλέον) εργάζονταν 6, 12 και 18 μήνες μετά την ολοκλήρωση της φοίτησής τους. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης, που παρουσιάζονται στο Κεφάλαιο 11, έχουν μεγάλο ενδιαφέρον. Δείχνουν ότι έξι μήνες μετά, μόνο το 23% των αποφοίτων αυτών των δομών εργάζονταν. Αυτό εν μέρει μπορεί να εξηγείται από το ότι οι άρρενες απόφοιτοι έσπευσαν να ολοκληρώσουν τη στρατιωτική τους θητεία –στους 12 μήνες μετά, το ποσοστό των αποφοίτων που εργάζονται φτάνει το 39%. Αλλά στους 18 μήνες το ποσοστό είναι ακόμα 38%. Τα επιμέρους δεδομένα δείχνουν ότι οι απόφοιτοι των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ εντάσσονται πιο γρήγορα και σε μεγαλύτερο ποσοστό στην αγορά εργασίας από τους υπόλοιπους.

    Αυτό το ποσοστό μοιάζει χαμηλό -ίσως απογοητευτικό. Είναι ενδιαφέρον όμως, το ότι στη χώρα μας έχουν υπάρξει επιμέρους μεμονωμένες δράσεις που είχαν πολύ διαφορετικά αποτελέσματα.

    Την πενταετία 2013-2018 ο ΟΑΕΔ, σε συνεργασία με το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, την ΕΕΣΣΤΥ και τον ΟΣΕ έτρεξαν ένα πρόγραμμα κατάρτισης 120 νέων στις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) για τρεις ειδικότητες τεχνιτών που χρειάζονται για τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου. Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε από τον ΟΑΕΔ και την Κεντρική Ένωση Εμπορικών και Βιομηχανικών Επιμελητηρίων της Γερμανίας, και χρηματοδοτήθηκε από τον ΟΑΕΔ και το Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας της Γερμανίας. Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, πάνω από το 60% των αποφοίτων έπιασαν δουλειά στην ΕΕΣΣΤΥ.

    Σε ένα άλλο παράδειγμα, δύο πειραματικές σχολές επαγγελματικής κατάρτισης του ΟΑΕΔ στο Καλαμάκι Αττικής και στο Ηράκλειο Κρήτης έτρεξαν ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα μαθητείας σε συνεργασία με το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και την DEKRA Academie, στο πλαίσιο του οποίου εκπαίδευσαν 143 μαθητές στο διάστημα 2014-2017 σε ειδικότητες σχετικές με την τουριστική βιομηχανία. Τέσσερα χρόνια μετά, το 97% των αποφοίτων αυτών των προγραμμάτων εργάζονταν σε επαγγέλματα συναφή με αυτά που σπούδασαν.

    Υπάρχουν, λοιπόν, περιθώρια να σχεδιαστούν περισσότερα αποτελεσματικά επιμέρους προγράμματα (προσπάθειες γίνονται ήδη). Αλλά η αναμόρφωση εν γένει ολόκληρου του συστήματος ΕΕΚ της χώρας θα μπορούσε να οδηγήσει σε αντίστοιχα, πολύ πιο ικανοποιητικά αποτελέσματα.διαβάστε ακόμαΗ Εκπαίδευση Kαι Κατάρτιση Ενηλίκων – Μια Έρευνα

    Στο Κεφάλαιο 13 της μελέτης οι ερευνητές παρουσιάζουν μια σειρά από 16 προτάσεις για τον επανασχεδιασμό της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής και τεχνικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Αυτές είναι προσαρμοσμένες στα δεδομένα της προϋπάρχουσας κατάστασης και τις ιδιαιτερότητες της δικής μας αγοράς και κουλτούρας (δεν φιλοδοξούν να μεταφέρουν το γερμανικό δυϊκό σύστημα εδώ) και περιλαμβάνουν από την αποκέντρωση των δομών διακυβέρνησης και την ανάπτυξη δράσεων για την ισότιμη συμμετοχή στην ΕΕΚ των δύο φύλων, μέχρι την επέκταση του θεσμού της μαθητείας και τον ανασχεδιασμό των ΕΠΑΛ, ώστε να γίνουν πιο αποτελεσματικά αλλά και πιο ελκυστικά ως επιλογή για τους μαθητές.

    Προτάσεις

    Πρόταση 1: Αποκέντρωση των δομών διακυβέρνησης της ΕΕΚ.
    Πρόταση 2: Αξιολόγηση και κωδικοποίησης της υφιστάμενης νομοθεσίας, ώστε η ΕΕΚ να ρυθμίζεται από ενιαίο θεσμικό πλαίσιο.
    Πρόταση 3: Αύξηση των οικονομικών πόρων που επενδύονται στην ΕΕΚ.
    Πρόταση 4: Αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
    Πρόταση 5: Αναβάθμιση των σπουδών ΕΕΚ, αύξηση της ελκυστικότητας και της κοινωνικής αποδοχής της, και ανατροπή των υφιστάμενων στερεοτύπων.
    Πρόταση 6: Δημιουργία ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδιασμού της ΕΕΚ και εκσυγχρονισμός του τομέα.
    Πρόταση 7: Μείωση της σχολικής διαρροής με την εφαρμογή πολιτικών πρόληψης, παρέμβασης και αποκατάστασης.
    Πρόταση 8: Ίση συμμετοχή των δύο φύλων στην ΕΕΚ με εξειδικευμένο τμήμα παρέμβασης που θα απευθύνεται σε κορίτσια.
    Πρόταση 9: Επανασχεδιασμός και επέκταση του θεσμού της μαθητείας.
    Πρόταση 10: Επανεξέταση της λειτουργίας του θεσμού του “Μεταλυκειακού Έτους – Τάξη Μαθητείας”.
    Πρόταση 11: Αναπροσαρμογή των κριτηρίων πρόσληψης και συνεχής επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού για τα μαθήματα ειδικότητας.
    Πρόταση 12: Επανασχεδιασμός Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΣΕΠ).
    Πρόταση 13: Σχεδιασμός και εφαρμογή εξειδικευμένων πολιτικών για την αύξηση της απασχόλησης των νέων 20-24 ετών.
    Πρόταση 14: Επανασχεδιασμός της λειτουργίας των ΕΠΑΛ.
    Πρόταση 15: Προσδιορισμός των ειδικοτήτων της ΕΕΚ ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, τη γεωγραφική κατανομή, τη βαθμίδα κατάρτισης, τις εκπαιδευτικές δομές και τους φορείς κατάρτισης.
    Πρόταση 16: Επανεξέταση της αντιστοίχισης των εκπαιδευτικών διαδρομών ΕΕΚ με την εφαρμογή των οριζόμενων κριτηρίων στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Επαγγελματικών Προσόντων.

    πηγή: dianeosis.gr

    διανέοσις Ελλάδα Επαγγελματική Κατάρτιση
    Share. Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Διαβάστε Ακόμη

    Χρυσή η 9χρονη Χαλκιδέα Αναστασία Νησιώτη στο “Nicosia Open” – Διπλή επιτυχία και περηφάνια για την πόλη μας

    5 Μαΐου 2025 Άθληση

    ΚΑΛΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ ! Καλό Μήνα! Με Υγεία και Δύναμη -ΜΑΪΟΣ- Ο μήνας που εορτάζει ο Όσιος Ιωάννης ο Ρώσσος

    30 Απριλίου 2025 Ειδήσεις

    Πάσχα: Η Ιστορία του Σοκολατένιου Αυγού

    18 Απριλίου 2025 Ειδήσεις

    Εύβοια : Ήθη και έθιμα για την εορτή του Λαζάρου, της Μεγάλης Εβδομάδας και της Λαμπρής που μας ταξιδεύουν στον χρόνο…!

    18 Απριλίου 2025 Ειδήσεις

    Χαλκίδα: Ξεκινά η πασχαλινή δωροέκθεση του Ιδρύματος “Τάσος Γεωργιάδης”

    6 Απριλίου 2025 Ειδήσεις

    Χαλκίδα: Υπέροχες δημιουργίες στο Πασχαλινό bazaar του Λυκείου Ελληνίδων

    6 Απριλίου 2025 Ειδήσεις

    Χαλκίδα: Υπέροχη παρουσίαση βιβλίου στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη που ενθουσίασε τους μικρούς μαθητές

    6 Απριλίου 2025 Ειδήσεις

    Χαλκίδα: Ανοιχτή δράση από το Θέατρο της πόλης για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου

    27 Μαρτίου 2025 Ειδήσεις
    Έλα Σκύρο
    La strada Diverso Restaurant by Xarisis
    Παντοπωλείο κανελόριζα (Kaneloriza)
    - Διαφήμιση -
    AKFA chemicals - Χαλκίδα

     

    🩸Το ήξερες ότι το αίμα λήγει ένα μήνα μετά την προσφορά του?
    🩸 Μόνο εσύ μπορείς να βοηθήσεις
    🩸 Αιμοδότης στάση ζωής
    Aimodosia365 Πανεπιστήμιο Αθηνών
    John S. Latsis Public Benefit Foundation
    – Εκφώνηση: Μαρία Καράπα
    Αimodosia365.gr

    Be-Live

    Κάντε εγγραφή στο newsletter

    Εγγραφείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα, καθώς και προσφορές στην Εύβοια!

    Γύρος Grill Ψητοπωλείο Χαλκίδα
    Ειδήσεις

    Χρυσή η 9χρονη Χαλκιδέα Αναστασία Νησιώτη στο “Nicosia Open” – Διπλή επιτυχία και περηφάνια για την πόλη μας

    5 Μαΐου 2025

    Όσιος Ιωάννης ο Ρώσσος : Αλλάζει ο περιβάλλων χώρος του Ιερού Ναού όπου προσκυνούν εκατομμύρια πιστοί το άφθαρτο Ιερό Σκήνωμα-Το evia online στον Όσιο (Φωτο) Οι λεπτομέρειες της «Προσκυνηματικής Διαδρομής»

    5 Μαΐου 2025

    Χαλκίδα: Ζητείται πωλήτρια από την πολύ γνωστή επιχείρηση της Χρυσάντας Τριανταφύλλου

    5 Μαΐου 2025
    EviaWoman στα Social Media
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • YouTube
    Μην το χάσετε!
    Ειδήσεις

    ΜΑΪΟΣ 2025- Οι προβλέψεις για όλα τα ζώδια-ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ ΚΑΙ ΝΟΗΤΙΚΗ ΕΓΡΗΓΟΡΣΗ-

    30 Απριλίου 2025

    Η διάθεση σας ανεβαίνει και βελτιώνεται κυρίως μετά τις 5 Μαΐου, όπου και ο Άρης…

    eviawoman.gr
    eviawoman.gr

    Η Εύβοια στα καλύτερά της!

    Ανάδειξη της καθημερινής ζωής από όλη την Εύβοια.
    Ομορφιά, παιδί, υγεία, μόδα, διακόσμηση, γυναικεία επιχειρηματικότητα και κοινωνικά δρώμενα.
    Ειδήσεις σημαντικές από όλη την Ελλάδα και συνεντεύξεις με πρωταγωνιστές της κοινωνικής επιχειρηματικής δράσης.
    Επικαιρότητα - Γυναίκα - Εύβοια

    Email: info@eviawoman.gr

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Δημοφιλή

    ΜΑΪΟΣ 2025- Οι προβλέψεις για όλα τα ζώδια-ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ ΚΑΙ ΝΟΗΤΙΚΗ ΕΓΡΗΓΟΡΣΗ-

    30 Απριλίου 2025

    Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα από την δημοσιογραφική ομάδα του Evia online και του Evia Woman

    19 Απριλίου 2025

    Σπιτική μάσκα προσώπου: 14 φυσικές συνταγές για περιποίηση και λάμψη

    3 Ιουλίου 2022

    Κάντε εγγραφή στο newsletter

    Εγγραφείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα, καθώς και προσφορές στην Εϋβοια!

    Evia Woman
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    • Αρχική
    • Ειδήσεις
    • Πολιτισμός
    • Γυναίκες στην πρώτη γραμμή
    © 2025 Eviawonam.gr - EVIA Woman

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Διαχείριση Συγκατάθεσης Cookies
    Για να παρέχουμε την καλύτερη εμπειρία, χρησιμοποιούμε τεχνολογίες όπως cookies για την αποθήκευση ή/και την πρόσβαση σε πληροφορίες συσκευών. Η συγκατάθεση σε αυτές τις τεχνολογίες θα επιτρέψει σε εμάς να επεξεργαστούμε δεδομένα όπως συμπεριφορά περιήγησης ή μοναδικά αναγνωριστικά σε αυτόν τον ιστότοπο. Η μη συγκατάθεση ή η ανάκληση της συγκατάθεσης, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά αρνητικά ορισμένες λειτουργίες και δυνατότητες.
    Λειτουργικά Πάντα ενεργό
    Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απολύτως απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της δυνατότητας χρήσης συγκεκριμένης υπηρεσίας που ζητείται ρητά από τον συνδρομητή ή τον χρήστη ή με αποκλειστικό σκοπό τη μετάδοση επικοινωνίας μέσω δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
    Προτιμήσεις
    Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της αποθήκευσης προτιμήσεων που δεν ζητούνται από τον συνδρομητή ή τον χρήστη.
    Στατιστικά
    Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για στατιστικούς σκοπούς. Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για ανώνυμους στατιστικούς σκοπούς. Χωρίς κλήτευση, η εθελοντική συμμόρφωση εκ μέρους του Παρόχου Υπηρεσιών Διαδικτύου ή πρόσθετες καταγραφές από τρίτο μέρος, οι πληροφορίες που αποθηκεύονται ή ανακτώνται για το σκοπό αυτό από μόνες τους δεν μπορούν συνήθως να χρησιμοποιηθούν για την αναγνώρισή σας.
    Εμπορικής Προώθησης
    Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση απαιτείται για τη δημιουργία προφίλ χρηστών για την αποστολή διαφημίσεων ή για την καταγραφή του χρήστη σε έναν ιστότοπο ή σε διάφορους ιστότοπους για παρόμοιους σκοπούς εμπορικής προώθησης.
    Διαχείριση επιλογών Διαχείριση υπηρεσιών Manage {vendor_count} vendors Διαβάστε περισσότερα για αυτούς τους σκοπούς
    Προβολή προτιμήσεων
    {title} {title} {title}